بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گستردهای را بهمراه آورد
روشهای موجود برای بررسی شبكه حمل و نقل بعد از بروز زلزله

دسته بندی
جغرافیا
فرمت فایل
doc
حجم فایل
100 کیلو بایت
تعداد صفحات
124
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل
روشهای موجود برای بررسی شبكه حمل و نقل بعد از بروز زلزله
بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گستردهای را بهمراه آورد. شكبه حمل و نقل برای نجات جان و مجروحین زلزله را ارائه سریع و خدمات درمانی به آنان ، نقش اساسی دراد. لذا از شبكه حمل و نقل بعنوان شریان حیاتی نامرده میشود. برای كاهش آسیبهای انسانی احتمالی زلزله در هر شهر یا منطقهای نیازمند به ارزیابی عملكرد شبكه حمل و نقل در پاسخگویی به تقاضا، برای سفرها ی امدادی بعد از زلزله می باشیم تا بتوایم ضمن كسب آمادگی لازم برای مقابله با بحران، اولویت بندی اجزاء شبكه را از نظر بازسازی تعیین نماییم.در این سمینار به ارزیابی عملكرد شبكه حمل و نقل برای انجام سفره های امدادی بعد از بروز زلزله با توجه به عرضه و تقاضا پرداخته شده است روش ارائه شده دارای پنج مرحله است.ابتدا سناریو های مختلف زلزله تعین می گردد. سپس میزان آسیبهای احتمالی شبكه حمل و نقل و وضعیت مراكز امدادی (عرضه) و تعداد مجروحین (تقاضا) شبیه سازی می گردد. برای اینكار از نمونه سازی مونت كارلو و LHS و توابع خرابی اجزاء آسیب دیده شبكه بدست می آید در مرحله بعدی توزیع و تخصیص سفرها انجام میشود و سرانجام معیارهای ارزیابی شبكه، مانند زمان سفر برای هر سناریو برآورد می گردد. در این سمینار شبكه های مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است. به كمك این روش می توان ضمن ارزیابی شبكه حمل و نقل بعد از زلزله، به برآوردی از وضعیت بحران بعد از زلزله دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نموده و برای توسعه یا ایجاد دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نوده و برای توسعه یا ایجاد راههای جدید تصمیم گیری كرد. مراكز امدادی موجود را از نظر انجام تقویت اولیت بندی كرده و یا مراكز امدادی جدید را امكان یابی كرد، برای اولیت بندی كرده و یا مراكز امدادی جدید را مكان یابی كرد. برای مدیریت بحران و كنترل ترافیك پیشبینیها لازم انجام داده و تاثیر آنها را در عملكرد اجزاء شبكه حمل و نقل محاسبه كرد. این روش جدای از زلزله می تواند در مورد دیگری كه شبكه حمل و نقل اعم ا شهری یا منطقه ای در معرض آسیب و كاهش ظرفیتهای احتمالی قرای می گیرد. مانند بارش باران یا برف سنگین و بروز تصادفات یا بمبارانهای هوائی مورد استفاده قرار گیرد.
فهرست
عنوان صفحه
1-1 مقدار……………………………………………………………………………………………………. 2
1-2 اهداف و دست آوردهای پروژه………………………………………………………………… 5
2 بررسی كارهای انجام شده تاكنون…………………………………………………………………. 8
2-1 عملكرد اجزای شبكه بصورت مستقل……………………………………………………….. 9
2-1-1 عملكرد فیزیكی و آسیب پذیری…………………………………………………………… 10
2-1-2 كارآیی……………………………………………………………………………………………… 11
2-2-1 ازائة معیارهای كارایی…………………………………………………………………………. 11
2-2-2 بررسی تأخیرهای وارد از خرابی………………………………………………………….. 17
2-2-3 اولیت دهی پلها برای بازسازی……………………………………………………………… 20
2-3عملكرد كلی شبكة حمل و نقل…………………………………………………………………. 23
2-3-1 بررسی معیارهای كارایی شكبة تخریب شده…………………………………………… 24
2-3-3 برآوردتأخیرهای وارده از خرابی…………………………………………………………… 35
2-3-4 ارزیابی سیستم بیمارستانی منطقهای……………………………………………………… 38
2-3-5 ارزیابی ریسك منطقهای……………………………………………………………………… 42
2-3-6زمان جمع شدن افراد امداد رسان…………………………………………………………… 47
2-4سفرهای ترافیكی بعد از زلزله…………………………………………………………………… 50
2-4-1-رابطة بین حجم سفرها و بازسازی بعد از زلزله……………………………………… 50
4-1 عملكرد شبكههای حمل و نقل ایران در زلزلههای گذشته…………………………….. 54
4-2 عملكرد شبكه های ح0مل و نقل دنیا در زلزله های اخیر……………………………… 55
4-2-1زلزله كوبه ژاپن 1995………………………………………………………………………….. 56
4-2-1-1 پلها و راههای اصلی كوبه………………………………………………………………… 57
4-2-1-2 راه آهن كوبه…………………………………………………………………………………. 59
4-2-1-3 سیستم متروی كوبه………………………………………………………………………… 60
4-2-1-4 فرودگاههای اطراف كوبه…………………………………………………………………. 60
4-2-2 لزله نورث ریج. كالیفرنیا آمریكا 1994………………………………………………….. 60
4-2-3 زلزله لوما پریتا، آمریكا 1989………………………………………………………………. 61
4-2-4 زلزله ارمنستان 1988………………………………………………………………………….. 62
4-2-5 زلزله كاستاریا 1991…………………………………………………………………………… 63
4-2-6 زلزله مكزیكوسیتی، مكزیك 1995……………………………………………………….. 63
4-2-7 زلزله فیلیپین 1990…………………………………………………………………………….. 63
4-2-8 زلزله ازمیت تركیه 1999…………………………………………………………………….. 63
5ستاریوی زلزله……………………………………………………………………………………………. 68
5-1كارهای انجام شده دردنیا در زمینه طراحی برمبنای سناریوی زلزله…………………. 69
5-2پارامترهای موثر در تعریف سناریو…………………………………………………………….. 69
5-2-1 زلزله………………………………………………………………………………………………… 70
5-2-2 مقیاس اندازه گیری زلزله……………………………………………………………………. 72
5-2-3 آنالیز زلزله ……………………………………………………………………………………….. 72
5-2-4 پهنه بندی لرزه ای……………………………………………………………………………… 72
5-2-5 روش پهنه بندی حركات زمین تحت اثر زلزله……………………………………….. 73
5-2-5-1 لرزه خیزی……………………………………………………………………………………. 73
5-2-5-2 كاهش شدت حركات زمین در اثر دورشدن از مركز زلزله……………………. 73
5-2-5-3اثرات وضعیت محل برروی حركات زمین لرزه…………………………………… 74
5-2-6بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه بندی با دقت كم……………………………. 74
5-2-7بررسی اثرات وضعتی محل برای پهنهبندی با دقت كم……………………………… 74
5-2-8 بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنهبندی با دقت زیاد………………………….. 75
5-2-9كارهای انجام شده در دنیا درزمینه پهنهبندی لرزه……………………………………. 76
6 تقاضا……………………………………………………………………………………………………….. 79
6-1 سفرهای خدماتی…………………………………………………………………………………… 80
6-2 سفرهای امدادی…………………………………………………………………………………….. 82
6-3 برآورد مجروحین…………………………………………………………………………………… 84
6-3-1 ناحیه بندی ساختمانها………………………………………………………………………… 85
6-3-2 طبقه بندی ساختمانها…………………………………………………………………………. 86
6-3-3 برآورد آسیبهای وارده به ساختمانها………………………………………………………. 86
6-3-4 نسبت تلفات انسانی…………………………………………………………………………… 91
6-3-4-1 اعتبار سنجی تلفات برای شهرتهران………………………………………………….. 95
6-3-4-2 برآورد تلفات برای شهرتهران…………………………………………………………. 96
7 بررسی رفتارهای انسانی……………………………………………………………………………… 99
7-1 رفتار رانندگان در هنگام وقوع زلزله………………………………………………………… 100
7-1-1 عوامل موثر در وضعیت رفتار رانندگان………………………………………………. 100
7-1-2 مشكلات احتمالی ناشی از رفتار رانندگان وعوامل تشدید كنندةآن………….. 102
7-1-2-1اشغال سطح خیابانها……………………………………………………………………… 102
7-1-2-4 بروز تصادفات احتمالی………………………………………………………………… 103
7-1-2-5 وسایل نقلیه رها شده…………………………………………………………………… 104
7-1-2-6 هراس ناشی از زلزله و عواقب آن………………………………………………….. 104
7-1-2-7 افزایش طول سفرها دراثر عدم اطلاع……………………………………………… 104
7-1-3 راههای مواجهه با این مشكلات………………………………………………………… 104
7-1-3-1 آموزش و اطلاع رسانی………………………………………………………………… 105
7-1-3-2 تخلیه و بازگشایی مسیر……………………………………………………………….. 105
7-2 رفتار رانندگان در استفاده از شبكه بعد از زلزله………………………………………… 106
7-3 رفتار نیروهای امنیتی و امدادی …………………………………………………………….. 107
7-4 رفتار نیروهای مدیریت امدادی و انتظامی……………………………………………….. 111
8 برآورد عرضه………………………………………………………………………………………….. 115
8-1 برآورد شبكة حمل و نقل بعد از زلزله……………………………………………………. 115
8-1-1 اجزاء شبكه…………………………………………………………………………………….. 115
8-1-1-1 راهها ………………………………………………………………………………………… 115
8-1-1-2 تقاطعات ………………………………………………………………………………….. 117
8-1-1-3 پلها ………………………………………………………………………………………….. 119
8-1-2 پارامترهای ارزیابی شبكه………………………………………………………………….. 120
8-1-3 خرابیهای مستقیم شبكهحمل و نقل بعد از زلزله………………………………… 121
8-1-3-1 خرابی بدنة راه …………………………………………………………………………… 122
8-1-3-2 تونل ………………………………………………………………………………………… 124
8-1-3-3 خرابی پل………………………………………………………………………………….. 125
8-1-3-4 منحنیهای شكنندگی یا خرابی پلها…………………………………………………. 126
8-1-4 خرابی های غیر مستقیم شبكه حمل و نقل بعداززلزله………………………….. 130
8-1-4-1 خرابی تأسیسات جانبی مسیر……………………………………………………….. 131
8-1-4-2 عوامل ترافیكی…………………………………………………………………………… 131
8-2 برآورد مراكز امداد رسانی…………………………………………………………………….. 132
8-2-1 پارامترهای مهم برای ارزیابی مراكز امدادی…………………………………………. 133
8-2-2 ظرفیت پذیرش مجروح…………………………………………………………………… 134
8-2-3 عملكرد بیمارستان بعد از زلزله………………………………………………………….. 135
8-2-4 خرابی بیمارستانها……………………………………………………………………………. 136
9 توزیع……………………………………………………………………………………………………. 140
9-1 شبیه سازی………………………………………………………………………………………… 140
9-1-1 روشهای ضریب رشد………………………………………………………………………. 142
9-1-2 ضریب رشد بكنواخت……………………………………………………………………… 143
9-1-3 روش میانگین ضریب رشد ……………………………………………………………… 143
9-1-4 مدل فراتر ……………………………………………………………………………………… 144
9-1-5 مدل دیترویت ………………………………………………………………………………… 145
9-1-6 ضرایب رشد با محدودیت دوگانه (روش فورنیس)………………………………. 145
9-1-7 مزایا و معایب ضریب رشد……………………………………………………………….. 146
9-1-8 مدل جاذبه …………………………………………………………………………………….. 147
9-1-9 محدودیتهای مدل جاذبه ………………………………………………………………….. 149
9-1-10 مدل فرصت بینابینی ……………………………………………………………………… 150
9-2 توزیع به كك مدلهای برنامه ریزی خطی………………………………………………… 152
9-3 مقایسة بین مدلهای توزیع ……………………………………………………………………. 155
10 مدلهای تخصیص …………………………………………………………………………………. 159
10-1 تخصیص به روش هیچ یاهمه (كوتاهترین مسیر)…………………………………… 160
10-1-1 الگوریتم كوتاهترین مسیر……………………………………………………………….. 161
10-2 تخصیص تعادل ی (ظرفیت محدود)……………………………………………………. 162
10-2-1 روند تخصیص افزایشی…………………………………………………………………. 164
10-2-2 روند با سرعت تغییرات زیاد و كم…………………………………………………… 165
10-3-3 روند میانگین متوالی …………………………………………………………………….. 165
10-3 تخصیص احتمالاتی ………………………………………………………………………….. 166
10-3-1 تخصیص احتمالاتی برمبنای شبیهسازی……………………………………………. 166
10-3-2 تخصیص احتالاتی نسبی ……………………………………………………………….. 168
10-4 روش برنامه ریزی خطی …………………………………………………………………… 168
10-5 روشMcLaughiln ………………………………………………………………………. 169
11 تحلیل ریسك ……………………………………………………………………………………… 171
11-1 شبیه سازی مونت كارلو……………………………………………………………………… 171
11-1-1 مزایای نمونه سازی مونت كارلو……………………………………………………… 173
11-2 نمونه سازیLatin Hyper cube یا LHS ……………………………………….. 173
11-3 مقایسه بین نمونه سازیLHS و مونت كارلو………………………………………… 175
11-4 توابع توزیع برای شبیه سازی………………………………………………………………. 176
11-4-1 توابع توزیع………………………………………………………………………………….. 177
11-5- دقت برآوردهای احتمالاتی……………………………………………………………….. 177
12 ارائه مدل …………………………………………………………………………………………….. 182
12-1 سناریوی زلزله …………………………………………………………………………………. 182
12-2 برآورد تقاضا ……………………………………………………………………………………. 184
12-3 برآورد عرضه …………………………………………………………………………………… 188
12-3-1 برآورد شبكه حمل ونقل………………………………………………………………… 189
12-3-2-1 @ Risk ……………………………………………………………………………….. 192
12-4-1 الگوریتم كوتاهترین مسیر ……………………………………………………………… 194
12-4-2 برنامه ریزی خطی ……………………………………………………………………….. 195
12-4-3 نرم افزار مدل ………………………………………………………………………………. 196
12-4-4 قابلیت توسعه ………………………………………………………………………………. 197
12-4-4-1 درنظر گرفتن ترافیك غیرامدادی رسانی……………………………………….. 197
12-4-4-2 درنظرگرفتن وضعیت كنترل برترافیك…………………………………………. 198
12-4-4-3 در نظر گرفتن احتمالی ظرفیت مراكز امدادشده رسانی……………………. 199
12-4-4-4 درنظردرنظرگرفت احتمالی ظرفیت مراكز امداد رسانی…………………… 199
12-4-4-5 مبداء و مقصدها مجازی……………………………………………………………. 199
12-4-4-6 استفاده از تابع ارزش زمان………………………………………………………….. 199
12-5 ارزیابی شبكه …………………………………………………………………………………… 200
12-5-1 ارزیابی كل شبكه …………………………………………………………………………. 202
12-5-2 ارزیابی اجزاء شبكه ………………………………………………………………………. 204
12-5-2-1 تحلیل حساسیت……………………………………………………………………….. 204
13 بكارگیری مدل …………………………………………………………………………………….. 202
13-1 شبكه ساده با یك مبداء و مقصد …………………………………………………………. 208
13-1-1 روندانجام تحلیل شبكه …………………………………………………………………. 209
13-2 شبكه متشكل از چند مبداءو مقصد………………………………………………………. 212
13-2-1 نتایج تحلیل ………………………………………………………………………………… 214
14- پیشنهادات برای كارهای آینده………………………………………………………………. 219
لیست اشكالعنوان صفحهشكل 2-1 تابع كارآیی زمان …………………………………………………………………………… 14شكل 2-2 …………………………………………………………………………………………………… 21
شكل 2-3 تابع عملكرد منطقی a) حداقل معبرها b) كوتاهترین مسیر………………….. 21
شكل 2-4 قابلیت اطمینان بهینه شبكه حمل و نقل باتوجه به منابع دردسترس………… 23
شكل2-5 حداكثرجریان ترافیك درشبكه حمل ونقل برحسب منابع دردسترس………. 23
شكل2-6 رابطه بین معیارهای كارایی T D Q نسبت به مقادیر قبل از زلزله برای قبل مختلف نرخ
خرابیl ……………………………………………………………………………………………………… 26
شكل 2-7 همبستگی بین Q و D (5000 نمونه نسبت به مقادیر از زلزله سنجیده شدهاند) 26
شكل 2-8 فاصلة نسبی جمعیت ساكن منطقه ازمراكز امدادی……………………………. 28
شكل 2-9 رابطه بین درصد جمعیت آسیب دیده وشدت زلزله…………………………….. 39
شكل 2-10 رابطة بین تعداد تخت كمپ بیمارستانی و فاصلة حملمجروح……………. 41
شكل 6-1 فلوچارت برآورد خرابی برای ساختمانهای مسكونی…………………………… 87
شكل 6-2 نسبت خسارت وارده به ساختمانهای مسكونی درزلزله منجیل……………… 88
شكل 6-3 تابعآسیبپذیری ساختمانهای مسكونی به كاررفته در مطالعه JICA…….. 88
شكل6-4 میانگین ضریب خرابی برحسب نمرهسازهای برای سازهPCI وO.22 = PGA 90
شكل 6-5 نسبت تلفات زلزله در ایران ……………………………………………………………. 94
شكل 6-6 نسبت تعداد تلفات زلزله روزهنگام به شب هنگام………………………………. 94
شكل 6-7 اعتبار سنجیی تلفات برآوردشده كوبرن واسپنس…………………………………. 95
شكل 6-8 توزیع تلفات انسانی درشب بدون نیروهای نجات (مدل گسل ری)……… 91
شكل 8-1 توابع خرابی برای حالتهای مختلف خرابی راههای شهری………………… 124
شكل 8-2توابع آسیبپذیر برای حالتهای مختلف خرابی اجراشده به روش حفاری و خاكبردای125
شكل 8-3 احتمال خرابی برای پلهای فولادی…………………………………………………. 128
شكل 8-4 احتمال خرابی برای پلهای بتنی…………………………………………………….. 128
شكل 8-5 احتمال خرابی برای پل نوع 1 ث اب برای شتابg 8/0=PGA…………. 129
شكل 8-6 احتمال خرابی برای پل نوع 3 ث اب برای شتابg 8/0=PGA…………. 130
شكل8-7 احتمال خرابی برای پل نوع 6ث اب برای شتابg 8/0 = PGA ………… 130
شكل 8-8 نمودار خرابی ساختمان بیمارستانها………………………………………………… 138
شكل 9-1 تفاوت بین توابع مختلف جاذبه……………………………………………………… 148
شكل 9-2 مقایسه مابین روش جاذبه، فرصت بینابینی و فرصت بینابینی رقابتی……. 156
شكل 10-1 توزیع هزینههایی كهدرهر اتصال رانندگان آن رادرك میكنند…………… 167
شكل11-1 رابطه بین X و F(x) و G(x) ……………………………………………………. 172
شكل 11-2 مثال روش نمونه سازی آغازین بدون جایگزین…………………………….. 174
شكل 11-3 مقایسه بین ث بپ و مونت كارلو………………………………………………… 175
شكل 11-4 ……………………………………………………………………………………………… 179
شكل 12-1 روندكلی ارزیابی شبكه حمل و نقل بعد از بروز زلزله…………………….. 184
شكله 12-2 روند برآورد تقاضا (سفرهای امدادی) بعداز بروززلزله……………………. 185
شكل12-3 روند برآورد عرضه مراكز امدادی…………………………………………………. 189
شكل12-4 تابع آسیب پذیری تول 99 Hazus …………………………………………….. 191
شكله 12-5 روند برآورد شبكه حمل و نقل ………………………………………………….. 192
شكل 12-6 وضعیتهای مختلف كنترل ترافیك……………………………………………….. 198
شكل12-7 روند توزیع و تخصیص درشبكة حمل و نقل بعد از بروززلزله………….. 200
شكل 12-8 روند ارزیابی شبكة حمل و نقل بعد از بروز زلزله…………………………. 201
شكل 13-1 احتمال خرابی برای پل نوعHBRI برای شتاب g 8/0 = PGA …….. 207
شكل 13-2 شبكه ساده با یك مبداء و مقصد………………………………………………….. 208
شكل 13-2 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط زمان حمل مجروح برای شدت زلزله g 60 به روش نمونه سازی مونت كارلو……………………………………………………………………………………… 212
شكل 13-5 شبكه متشكل مونت كارلو………………………………………………………….. 212
شكل 13-6 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی كل شبكه برای شدت زلزله g 2/0 با نمونه سازی LHS ……………………………………………………………………………………………………… 215
شكل 13-7 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی كل شبكه برای شدت زلزله g و 4/0 با نمودارLHS ……………………………………………………………………………………………………………….. 216
شكل 13-8 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی كل شبكه برای شدت g 6/0 با نمونه سازی LHS ……………………………………………………………………………………………………………….. 211
تصویر الف-1 خرابی دربزرگراه هانشین كوبه ژاپن 1995………………………………… 221
تصویر الف-2 آتش سوزی بعد از زلزله درشهر كوبن ژاپن1995………………………. 222
تصویرالف-3 ترافیك بعد از زلزله درشهركوبه ژاپن1995………………………………… 222
تصویرالف-4 واژگونی پل در بزرگراه هانشین شهركوبه ژاپن1995……………………. 223
تصویرالف-5 خرابی دربزگراه هانشین شهر كوبه ژاپن1995…………………………….. 223
تصویرالف-6 خرابی پایه پل بزرگراه هانشین، كوبه ژاپن1995………………………….. 224
تصویرالف-7 خرابی پل نیشینومیاكو با دهانه 252 متری كوبه ژاپن 1995…………… 224
تصویرالف-8 خرابی خط آهن وانسدا دراههای جانبی، كوبه ژاپن……………………… 225
تصویر الف-9 خرابی پل گاویون كانیون نورث ریج، كالیفرنیا آمریكا1994…………. 225
تصویرالف-10 استفاده ازژاكت فولادی نورث ریج آمریكا1994………………………… 226
تصویرالف-11 انفجار خط لوله گاز و تاثیر آن برراه مجاور، نورث ریج1994……… 226
تصویر الف-12 خرابی درآزاد راه نیمیتز، اكلندا، زلزله لوما پریتا آمریكا 1989……… 22
تصویرالف-13 پل خلیج اكلند، لوما پریتا آمریكا 1989…………………………………….. 227
تصویرالف-14ماشین آتشنشانی درترافیك شهرلنینكان، ارمنستان 1988……………. 228
تصویرالف-15 تخریب بدنه راه براثر روانگرائی، كاستاریكا………………………………. 1991
تصویرالف-16 تخریب شدید بدنه راه براثر روانگرایی، كاستاریكا……………………… 1991
تصویرالف-17 واژگونی تریلی درجاده، كاستاریكا1991…………………………………… 229
تصویرالف-18 تخریب بیمارستان، مكزیكو سیتی مكزیك1995………………………… 230
تصویرالف-19 خرابی پل كارمن، فیلیپین 1990……………………………………………… 230
تصویرالف-20 روانگرای درمركز شهرداگویان،فیلیپین1990……………………………… 231
تصویرالف-21 بیمارستان رستم آباد، منجیل ایران1990……………………………………. 231
تصویرالف-22 تخریب پل قدیمی، منجیل ایران1990……………………………………… 232
تصویرالف-23 تخریب بزرگراه اروپایی، ازمیت تركیه1999……………………………… 232
لیست جداول
عنوان صفحه
جدول2-1- مثالی از ضرایب تاخیر(برای پیاده روی)………………………………………….. 49جدول6-1 نمره مقدماتی خطرسازه BSH برمبنای ATC –21………………………….. 91
جدول شماره6-2 نمادهای ضرایب اصلاح كارآئی ساختمان………………………………… 91
جدول6-3 نسبت تلفات درزلزلههای ایران……………………………………………………….. 93
جدول8-1 طبقه بندی تقاطعات درتحلیل لرزه شبكه……………………………………….. 118
جدول 8-2 معیارهای كارایی شبكة حمل و نقل درشرایط عادی……………………….. 120
جدول8-3 مقادیر میانه وضریب توزیع نرمال لگاریتمی برای راههای شهری………. 123
جدول8-4 پارامترهای توابع خرابی تونل HAZUS99 ………………………………….. 125
جدول8-5 خلاصه خرابی های ثبت شده در زلزله كوبه 1995………………………….. 127
جدول 8-6 ضرایب منحنیهای خرابی……………………………………………………………. 128
جدول8-7 احتمال خرابی كامل و كوتاه مدت بیماستان برحسب درصد………………. 135
جدول8-8 احتمال وقفه درخدمات بیمارستان…………………………………………………. 136
جدول10-1 نمایی از طبقهبندی روشهای تخصیصی ترافیك…………………………….. 160
جدول10-2 ضرایب اصلاح شدهBPR و 356 NCHRP و 1988 …………………. 164
جدول13-1 درصد احتمال وقوع وضعیت خرابی برای سه نوع پل انتخابی…………. 207
جدول13-2 مشخصات شبكه ساده با یك مبداء و مقصد………………………………….. 209
جدول13-3 مقایسه بین نتایج روشهای مختلف نمونه سازی و مقدارتئوری……….. 210
جدول13-4 مقادیرآماری تحلیل معیارهای كارایی شبكه ساده (روشمونتكارل)…. 211
جدول13-5 مشخصات شبكه متشكل از دو مبداء و مقصد……………………………….. 213
جدول13-6 مشخصات آماری معیاری ارزیابی شبكه برای سناریوهای مختلف (به روش LHS) 214
روشهای موجود برای بررسی شبكه حمل و نقل بعد از بروز زلزله
بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گستردهای را بهمراه آورد. شكبه حمل و نقل برای نجات جان و مجروحین زلزله را ارائه سریع و خدمات درمانی به آنان ، نقش اساسی دراد. لذا از شبكه حمل و نقل بعنوان شریان حیاتی نامرده میشود. برای كاهش آسیبهای انسانی احتمالی زلزله در هر شهر یا منطقهای نیازمند به ارزیابی عملكرد شبكه حمل و نقل در پاسخگویی به تقاضا، برای سفرها ی امدادی بعد از زلزله می باشیم تا بتوایم ضمن كسب آمادگی لازم برای مقابله با بحران، اولویت بندی اجزاء شبكه را از نظر بازسازی تعیین نماییم.در این سمینار به ارزیابی عملكرد شبكه حمل و نقل برای انجام سفره های امدادی بعد از بروز زلزله با توجه به عرضه و تقاضا پرداخته شده است روش ارائه شده دارای پنج مرحله است.ابتدا سناریو های مختلف زلزله تعین می گردد. سپس میزان آسیبهای احتمالی شبكه حمل و نقل و وضعیت مراكز امدادی (عرضه) و تعداد مجروحین (تقاضا) شبیه سازی می گردد. برای اینكار از نمونه سازی مونت كارلو و LHS و توابع خرابی اجزاء آسیب دیده شبكه بدست می آید در مرحله بعدی توزیع و تخصیص سفرها انجام میشود و سرانجام معیارهای ارزیابی شبكه، مانند زمان سفر برای هر سناریو برآورد می گردد. در این سمینار شبكه های مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است. به كمك این روش می توان ضمن ارزیابی شبكه حمل و نقل بعد از زلزله، به برآوردی از وضعیت بحران بعد از زلزله دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نموده و برای توسعه یا ایجاد دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نوده و برای توسعه یا ایجاد راههای جدید تصمیم گیری كرد. مراكز امدادی موجود را از نظر انجام تقویت اولیت بندی كرده و یا مراكز امدادی جدید را امكان یابی كرد، برای اولیت بندی كرده و یا مراكز امدادی جدید را مكان یابی كرد. برای مدیریت بحران و كنترل ترافیك پیشبینیها لازم انجام داده و تاثیر آنها را در عملكرد اجزاء شبكه حمل و نقل محاسبه كرد. این روش جدای از زلزله می تواند در مورد دیگری كه شبكه حمل و نقل اعم ا شهری یا منطقه ای در معرض آسیب و كاهش ظرفیتهای احتمالی قرای می گیرد. مانند بارش باران یا برف سنگین و بروز تصادفات یا بمبارانهای هوائی مورد استفاده قرار گیرد.
فهرست
عنوان صفحه
1-1 مقدار……………………………………………………………………………………………………. 2
1-2 اهداف و دست آوردهای پروژه………………………………………………………………… 5
2 بررسی كارهای انجام شده تاكنون…………………………………………………………………. 8
2-1 عملكرد اجزای شبكه بصورت مستقل……………………………………………………….. 9
2-1-1 عملكرد فیزیكی و آسیب پذیری…………………………………………………………… 10
2-1-2 كارآیی……………………………………………………………………………………………… 11
2-2-1 ازائة معیارهای كارایی…………………………………………………………………………. 11
2-2-2 بررسی تأخیرهای وارد از خرابی………………………………………………………….. 17
2-2-3 اولیت دهی پلها برای بازسازی……………………………………………………………… 20
2-3عملكرد كلی شبكة حمل و نقل…………………………………………………………………. 23
2-3-1 بررسی معیارهای كارایی شكبة تخریب شده…………………………………………… 24
2-3-3 برآوردتأخیرهای وارده از خرابی…………………………………………………………… 35
2-3-4 ارزیابی سیستم بیمارستانی منطقهای……………………………………………………… 38
2-3-5 ارزیابی ریسك منطقهای……………………………………………………………………… 42
2-3-6زمان جمع شدن افراد امداد رسان…………………………………………………………… 47
2-4سفرهای ترافیكی بعد از زلزله…………………………………………………………………… 50
2-4-1-رابطة بین حجم سفرها و بازسازی بعد از زلزله……………………………………… 50
4-1 عملكرد شبكههای حمل و نقل ایران در زلزلههای گذشته…………………………….. 54
4-2 عملكرد شبكه های ح0مل و نقل دنیا در زلزله های اخیر……………………………… 55
4-2-1زلزله كوبه ژاپن 1995………………………………………………………………………….. 56
4-2-1-1 پلها و راههای اصلی كوبه………………………………………………………………… 57
4-2-1-2 راه آهن كوبه…………………………………………………………………………………. 59
4-2-1-3 سیستم متروی كوبه………………………………………………………………………… 60
4-2-1-4 فرودگاههای اطراف كوبه…………………………………………………………………. 60
4-2-2 لزله نورث ریج. كالیفرنیا آمریكا 1994………………………………………………….. 60
4-2-3 زلزله لوما پریتا، آمریكا 1989………………………………………………………………. 61
4-2-4 زلزله ارمنستان 1988………………………………………………………………………….. 62
4-2-5 زلزله كاستاریا 1991…………………………………………………………………………… 63
4-2-6 زلزله مكزیكوسیتی، مكزیك 1995……………………………………………………….. 63
4-2-7 زلزله فیلیپین 1990…………………………………………………………………………….. 63
4-2-8 زلزله ازمیت تركیه 1999…………………………………………………………………….. 63
5ستاریوی زلزله……………………………………………………………………………………………. 68
5-1كارهای انجام شده دردنیا در زمینه طراحی برمبنای سناریوی زلزله…………………. 69
5-2پارامترهای موثر در تعریف سناریو…………………………………………………………….. 69
5-2-1 زلزله………………………………………………………………………………………………… 70
5-2-2 مقیاس اندازه گیری زلزله……………………………………………………………………. 72
5-2-3 آنالیز زلزله ……………………………………………………………………………………….. 72
5-2-4 پهنه بندی لرزه ای……………………………………………………………………………… 72
5-2-5 روش پهنه بندی حركات زمین تحت اثر زلزله……………………………………….. 73
5-2-5-1 لرزه خیزی……………………………………………………………………………………. 73
5-2-5-2 كاهش شدت حركات زمین در اثر دورشدن از مركز زلزله……………………. 73
5-2-5-3اثرات وضعیت محل برروی حركات زمین لرزه…………………………………… 74
5-2-6بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه بندی با دقت كم……………………………. 74
5-2-7بررسی اثرات وضعتی محل برای پهنهبندی با دقت كم……………………………… 74
5-2-8 بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنهبندی با دقت زیاد………………………….. 75
5-2-9كارهای انجام شده در دنیا درزمینه پهنهبندی لرزه……………………………………. 76
6 تقاضا……………………………………………………………………………………………………….. 79
6-1 سفرهای خدماتی…………………………………………………………………………………… 80
6-2 سفرهای امدادی…………………………………………………………………………………….. 82
6-3 برآورد مجروحین…………………………………………………………………………………… 84
6-3-1 ناحیه بندی ساختمانها………………………………………………………………………… 85
6-3-2 طبقه بندی ساختمانها…………………………………………………………………………. 86
6-3-3 برآورد آسیبهای وارده به ساختمانها………………………………………………………. 86
6-3-4 نسبت تلفات انسانی…………………………………………………………………………… 91
6-3-4-1 اعتبار سنجی تلفات برای شهرتهران………………………………………………….. 95
6-3-4-2 برآورد تلفات برای شهرتهران…………………………………………………………. 96
7 بررسی رفتارهای انسانی……………………………………………………………………………… 99
7-1 رفتار رانندگان در هنگام وقوع زلزله………………………………………………………… 100
7-1-1 عوامل موثر در وضعیت رفتار رانندگان………………………………………………. 100
7-1-2 مشكلات احتمالی ناشی از رفتار رانندگان وعوامل تشدید كنندةآن………….. 102
7-1-2-1اشغال سطح خیابانها……………………………………………………………………… 102
7-1-2-4 بروز تصادفات احتمالی………………………………………………………………… 103
7-1-2-5 وسایل نقلیه رها شده…………………………………………………………………… 104
7-1-2-6 هراس ناشی از زلزله و عواقب آن………………………………………………….. 104
7-1-2-7 افزایش طول سفرها دراثر عدم اطلاع……………………………………………… 104
7-1-3 راههای مواجهه با این مشكلات………………………………………………………… 104
7-1-3-1 آموزش و اطلاع رسانی………………………………………………………………… 105
7-1-3-2 تخلیه و بازگشایی مسیر……………………………………………………………….. 105
7-2 رفتار رانندگان در استفاده از شبكه بعد از زلزله………………………………………… 106
7-3 رفتار نیروهای امنیتی و امدادی …………………………………………………………….. 107
7-4 رفتار نیروهای مدیریت امدادی و انتظامی……………………………………………….. 111
8 برآورد عرضه………………………………………………………………………………………….. 115
8-1 برآورد شبكة حمل و نقل بعد از زلزله……………………………………………………. 115
8-1-1 اجزاء شبكه…………………………………………………………………………………….. 115
8-1-1-1 راهها ………………………………………………………………………………………… 115
8-1-1-2 تقاطعات ………………………………………………………………………………….. 117
8-1-1-3 پلها ………………………………………………………………………………………….. 119
8-1-2 پارامترهای ارزیابی شبكه………………………………………………………………….. 120
8-1-3 خرابیهای مستقیم شبكهحمل و نقل بعد از زلزله………………………………… 121
8-1-3-1 خرابی بدنة راه …………………………………………………………………………… 122
8-1-3-2 تونل ………………………………………………………………………………………… 124
8-1-3-3 خرابی پل………………………………………………………………………………….. 125
8-1-3-4 منحنیهای شكنندگی یا خرابی پلها…………………………………………………. 126
8-1-4 خرابی های غیر مستقیم شبكه حمل و نقل بعداززلزله………………………….. 130
8-1-4-1 خرابی تأسیسات جانبی مسیر……………………………………………………….. 131
8-1-4-2 عوامل ترافیكی…………………………………………………………………………… 131
8-2 برآورد مراكز امداد رسانی…………………………………………………………………….. 132
8-2-1 پارامترهای مهم برای ارزیابی مراكز امدادی…………………………………………. 133
8-2-2 ظرفیت پذیرش مجروح…………………………………………………………………… 134
8-2-3 عملكرد بیمارستان بعد از زلزله………………………………………………………….. 135
8-2-4 خرابی بیمارستانها……………………………………………………………………………. 136
9 توزیع……………………………………………………………………………………………………. 140
9-1 شبیه سازی………………………………………………………………………………………… 140
9-1-1 روشهای ضریب رشد………………………………………………………………………. 142
9-1-2 ضریب رشد بكنواخت……………………………………………………………………… 143
9-1-3 روش میانگین ضریب رشد ……………………………………………………………… 143
9-1-4 مدل فراتر ……………………………………………………………………………………… 144
9-1-5 مدل دیترویت ………………………………………………………………………………… 145
9-1-6 ضرایب رشد با محدودیت دوگانه (روش فورنیس)………………………………. 145
9-1-7 مزایا و معایب ضریب رشد……………………………………………………………….. 146
9-1-8 مدل جاذبه …………………………………………………………………………………….. 147
9-1-9 محدودیتهای مدل جاذبه ………………………………………………………………….. 149
9-1-10 مدل فرصت بینابینی ……………………………………………………………………… 150
9-2 توزیع به كك مدلهای برنامه ریزی خطی………………………………………………… 152
9-3 مقایسة بین مدلهای توزیع ……………………………………………………………………. 155
10 مدلهای تخصیص …………………………………………………………………………………. 159
10-1 تخصیص به روش هیچ یاهمه (كوتاهترین مسیر)…………………………………… 160
10-1-1 الگوریتم كوتاهترین مسیر……………………………………………………………….. 161
10-2 تخصیص تعادل ی (ظرفیت محدود)……………………………………………………. 162
10-2-1 روند تخصیص افزایشی…………………………………………………………………. 164
10-2-2 روند با سرعت تغییرات زیاد و كم…………………………………………………… 165
10-3-3 روند میانگین متوالی …………………………………………………………………….. 165
10-3 تخصیص احتمالاتی ………………………………………………………………………….. 166
10-3-1 تخصیص احتمالاتی برمبنای شبیهسازی……………………………………………. 166
10-3-2 تخصیص احتالاتی نسبی ……………………………………………………………….. 168
10-4 روش برنامه ریزی خطی …………………………………………………………………… 168
10-5 روشMcLaughiln ………………………………………………………………………. 169
11 تحلیل ریسك ……………………………………………………………………………………… 171
11-1 شبیه سازی مونت كارلو……………………………………………………………………… 171
11-1-1 مزایای نمونه سازی مونت كارلو……………………………………………………… 173
11-2 نمونه سازیLatin Hyper cube یا LHS ……………………………………….. 173
11-3 مقایسه بین نمونه سازیLHS و مونت كارلو………………………………………… 175
11-4 توابع توزیع برای شبیه سازی………………………………………………………………. 176
11-4-1 توابع توزیع………………………………………………………………………………….. 177
11-5- دقت برآوردهای احتمالاتی……………………………………………………………….. 177
12 ارائه مدل …………………………………………………………………………………………….. 182
12-1 سناریوی زلزله …………………………………………………………………………………. 182
12-2 برآورد تقاضا ……………………………………………………………………………………. 184
12-3 برآورد عرضه …………………………………………………………………………………… 188
12-3-1 برآورد شبكه حمل ونقل………………………………………………………………… 189
12-3-2-1 @ Risk ……………………………………………………………………………….. 192
12-4-1 الگوریتم كوتاهترین مسیر ……………………………………………………………… 194
12-4-2 برنامه ریزی خطی ……………………………………………………………………….. 195
12-4-3 نرم افزار مدل ………………………………………………………………………………. 196
12-4-4 قابلیت توسعه ………………………………………………………………………………. 197
12-4-4-1 درنظر گرفتن ترافیك غیرامدادی رسانی……………………………………….. 197
12-4-4-2 درنظرگرفتن وضعیت كنترل برترافیك…………………………………………. 198
12-4-4-3 در نظر گرفتن احتمالی ظرفیت مراكز امدادشده رسانی……………………. 199
12-4-4-4 درنظردرنظرگرفت احتمالی ظرفیت مراكز امداد رسانی…………………… 199
12-4-4-5 مبداء و مقصدها مجازی……………………………………………………………. 199
12-4-4-6 استفاده از تابع ارزش زمان………………………………………………………….. 199
12-5 ارزیابی شبكه …………………………………………………………………………………… 200
12-5-1 ارزیابی كل شبكه …………………………………………………………………………. 202
12-5-2 ارزیابی اجزاء شبكه ………………………………………………………………………. 204
12-5-2-1 تحلیل حساسیت……………………………………………………………………….. 204
13 بكارگیری مدل …………………………………………………………………………………….. 202
13-1 شبكه ساده با یك مبداء و مقصد …………………………………………………………. 208
13-1-1 روندانجام تحلیل شبكه …………………………………………………………………. 209
13-2 شبكه متشكل از چند مبداءو مقصد………………………………………………………. 212
13-2-1 نتایج تحلیل ………………………………………………………………………………… 214
14- پیشنهادات برای كارهای آینده………………………………………………………………. 219
لیست اشكالعنوان صفحهشكل 2-1 تابع كارآیی زمان …………………………………………………………………………… 14شكل 2-2 …………………………………………………………………………………………………… 21
شكل 2-3 تابع عملكرد منطقی a) حداقل معبرها b) كوتاهترین مسیر………………….. 21
شكل 2-4 قابلیت اطمینان بهینه شبكه حمل و نقل باتوجه به منابع دردسترس………… 23
شكل2-5 حداكثرجریان ترافیك درشبكه حمل ونقل برحسب منابع دردسترس………. 23
شكل2-6 رابطه بین معیارهای كارایی T D Q نسبت به مقادیر قبل از زلزله برای قبل مختلف نرخ
خرابیl ……………………………………………………………………………………………………… 26
شكل 2-7 همبستگی بین Q و D (5000 نمونه نسبت به مقادیر از زلزله سنجیده شدهاند) 26
شكل 2-8 فاصلة نسبی جمعیت ساكن منطقه ازمراكز امدادی……………………………. 28
شكل 2-9 رابطه بین درصد جمعیت آسیب دیده وشدت زلزله…………………………….. 39
شكل 2-10 رابطة بین تعداد تخت كمپ بیمارستانی و فاصلة حملمجروح……………. 41
شكل 6-1 فلوچارت برآورد خرابی برای ساختمانهای مسكونی…………………………… 87
شكل 6-2 نسبت خسارت وارده به ساختمانهای مسكونی درزلزله منجیل……………… 88
شكل 6-3 تابعآسیبپذیری ساختمانهای مسكونی به كاررفته در مطالعه JICA…….. 88
شكل6-4 میانگین ضریب خرابی برحسب نمرهسازهای برای سازهPCI وO.22 = PGA 90
شكل 6-5 نسبت تلفات زلزله در ایران ……………………………………………………………. 94
شكل 6-6 نسبت تعداد تلفات زلزله روزهنگام به شب هنگام………………………………. 94
شكل 6-7 اعتبار سنجیی تلفات برآوردشده كوبرن واسپنس…………………………………. 95
شكل 6-8 توزیع تلفات انسانی درشب بدون نیروهای نجات (مدل گسل ری)……… 91
شكل 8-1 توابع خرابی برای حالتهای مختلف خرابی راههای شهری………………… 124
شكل 8-2توابع آسیبپذیر برای حالتهای مختلف خرابی اجراشده به روش حفاری و خاكبردای125
شكل 8-3 احتمال خرابی برای پلهای فولادی…………………………………………………. 128
شكل 8-4 احتمال خرابی برای پلهای بتنی…………………………………………………….. 128
شكل 8-5 احتمال خرابی برای پل نوع 1 ث اب برای شتابg 8/0=PGA…………. 129
شكل 8-6 احتمال خرابی برای پل نوع 3 ث اب برای شتابg 8/0=PGA…………. 130
شكل8-7 احتمال خرابی برای پل نوع 6ث اب برای شتابg 8/0 = PGA ………… 130
شكل 8-8 نمودار خرابی ساختمان بیمارستانها………………………………………………… 138
شكل 9-1 تفاوت بین توابع مختلف جاذبه……………………………………………………… 148
شكل 9-2 مقایسه مابین روش جاذبه، فرصت بینابینی و فرصت بینابینی رقابتی……. 156
شكل 10-1 توزیع هزینههایی كهدرهر اتصال رانندگان آن رادرك میكنند…………… 167
شكل11-1 رابطه بین X و F(x) و G(x) ……………………………………………………. 172
شكل 11-2 مثال روش نمونه سازی آغازین بدون جایگزین…………………………….. 174
شكل 11-3 مقایسه بین ث بپ و مونت كارلو………………………………………………… 175
شكل 11-4 ……………………………………………………………………………………………… 179
شكل 12-1 روندكلی ارزیابی شبكه حمل و نقل بعد از بروز زلزله…………………….. 184
شكله 12-2 روند برآورد تقاضا (سفرهای امدادی) بعداز بروززلزله……………………. 185
شكل12-3 روند برآورد عرضه مراكز امدادی…………………………………………………. 189
شكل12-4 تابع آسیب پذیری تول 99 Hazus …………………………………………….. 191
شكله 12-5 روند برآورد شبكه حمل و نقل ………………………………………………….. 192
شكل 12-6 وضعیتهای مختلف كنترل ترافیك……………………………………………….. 198
شكل12-7 روند توزیع و تخصیص درشبكة حمل و نقل بعد از بروززلزله………….. 200
شكل 12-8 روند ارزیابی شبكة حمل و نقل بعد از بروز زلزله…………………………. 201
شكل 13-1 احتمال خرابی برای پل نوعHBRI برای شتاب g 8/0 = PGA …….. 207
شكل 13-2 شبكه ساده با یك مبداء و مقصد………………………………………………….. 208
شكل 13-2 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط زمان حمل مجروح برای شدت زلزله g 60 به روش نمونه سازی مونت كارلو……………………………………………………………………………………… 212
شكل 13-5 شبكه متشكل مونت كارلو………………………………………………………….. 212
شكل 13-6 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی كل شبكه برای شدت زلزله g 2/0 با نمونه سازی LHS ……………………………………………………………………………………………………… 215
شكل 13-7 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی كل شبكه برای شدت زلزله g و 4/0 با نمودارLHS ……………………………………………………………………………………………………………….. 216
شكل 13-8 نمودار تورنادو، تحلیل حساسیت برای متوسط خرابی كل شبكه برای شدت g 6/0 با نمونه سازی LHS ……………………………………………………………………………………………………………….. 211
تصویر الف-1 خرابی دربزرگراه هانشین كوبه ژاپن 1995………………………………… 221
تصویر الف-2 آتش سوزی بعد از زلزله درشهر كوبن ژاپن1995………………………. 222
تصویرالف-3 ترافیك بعد از زلزله درشهركوبه ژاپن1995………………………………… 222
تصویرالف-4 واژگونی پل در بزرگراه هانشین شهركوبه ژاپن1995……………………. 223
تصویرالف-5 خرابی دربزگراه هانشین شهر كوبه ژاپن1995…………………………….. 223
تصویرالف-6 خرابی پایه پل بزرگراه هانشین، كوبه ژاپن1995………………………….. 224
تصویرالف-7 خرابی پل نیشینومیاكو با دهانه 252 متری كوبه ژاپن 1995…………… 224
تصویرالف-8 خرابی خط آهن وانسدا دراههای جانبی، كوبه ژاپن……………………… 225
تصویر الف-9 خرابی پل گاویون كانیون نورث ریج، كالیفرنیا آمریكا1994…………. 225
تصویرالف-10 استفاده ازژاكت فولادی نورث ریج آمریكا1994………………………… 226
تصویرالف-11 انفجار خط لوله گاز و تاثیر آن برراه مجاور، نورث ریج1994……… 226
تصویر الف-12 خرابی درآزاد راه نیمیتز، اكلندا، زلزله لوما پریتا آمریكا 1989……… 22
تصویرالف-13 پل خلیج اكلند، لوما پریتا آمریكا 1989…………………………………….. 227
تصویرالف-14ماشین آتشنشانی درترافیك شهرلنینكان، ارمنستان 1988……………. 228
تصویرالف-15 تخریب بدنه راه براثر روانگرائی، كاستاریكا………………………………. 1991
تصویرالف-16 تخریب شدید بدنه راه براثر روانگرایی، كاستاریكا……………………… 1991
تصویرالف-17 واژگونی تریلی درجاده، كاستاریكا1991…………………………………… 229
تصویرالف-18 تخریب بیمارستان، مكزیكو سیتی مكزیك1995………………………… 230
تصویرالف-19 خرابی پل كارمن، فیلیپین 1990……………………………………………… 230
تصویرالف-20 روانگرای درمركز شهرداگویان،فیلیپین1990……………………………… 231
تصویرالف-21 بیمارستان رستم آباد، منجیل ایران1990……………………………………. 231
تصویرالف-22 تخریب پل قدیمی، منجیل ایران1990……………………………………… 232
تصویرالف-23 تخریب بزرگراه اروپایی، ازمیت تركیه1999……………………………… 232
لیست جداول
عنوان صفحه
جدول2-1- مثالی از ضرایب تاخیر(برای پیاده روی)………………………………………….. 49جدول6-1 نمره مقدماتی خطرسازه BSH برمبنای ATC –21………………………….. 91
جدول شماره6-2 نمادهای ضرایب اصلاح كارآئی ساختمان………………………………… 91
جدول6-3 نسبت تلفات درزلزلههای ایران……………………………………………………….. 93
جدول8-1 طبقه بندی تقاطعات درتحلیل لرزه شبكه……………………………………….. 118
جدول 8-2 معیارهای كارایی شبكة حمل و نقل درشرایط عادی……………………….. 120
جدول8-3 مقادیر میانه وضریب توزیع نرمال لگاریتمی برای راههای شهری………. 123
جدول8-4 پارامترهای توابع خرابی تونل HAZUS99 ………………………………….. 125
جدول8-5 خلاصه خرابی های ثبت شده در زلزله كوبه 1995………………………….. 127
جدول 8-6 ضرایب منحنیهای خرابی……………………………………………………………. 128
جدول8-7 احتمال خرابی كامل و كوتاه مدت بیماستان برحسب درصد………………. 135
جدول8-8 احتمال وقفه درخدمات بیمارستان…………………………………………………. 136
جدول10-1 نمایی از طبقهبندی روشهای تخصیصی ترافیك…………………………….. 160
جدول10-2 ضرایب اصلاح شدهBPR و 356 NCHRP و 1988 …………………. 164
جدول13-1 درصد احتمال وقوع وضعیت خرابی برای سه نوع پل انتخابی…………. 207
جدول13-2 مشخصات شبكه ساده با یك مبداء و مقصد………………………………….. 209
جدول13-3 مقایسه بین نتایج روشهای مختلف نمونه سازی و مقدارتئوری……….. 210
جدول13-4 مقادیرآماری تحلیل معیارهای كارایی شبكه ساده (روشمونتكارل)…. 211
جدول13-5 مشخصات شبكه متشكل از دو مبداء و مقصد……………………………….. 213
جدول13-6 مشخصات آماری معیاری ارزیابی شبكه برای سناریوهای مختلف (به روش LHS) 214

دریافت فایل
بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گستردهای را بهمراه آورد. شكبه حمل و نقل برای نجات جان و مجروحین زلزله را ارائه سریع و خدمات درمانی به آنان ، نقش اساسی دراد. لذا از شبكه حمل و نقل بعنوان شریان حیاتی نامرده میشود. برای كاهش آسیبهای انسانی احتمالی زلزله در هر شهر یا منطقهای نیازمند به ارزیابی عملكرد شبكه حمل و نقل در پاسخگویی به تقاضا، برای سفرها ی امدادی بعد از زلزله می باشیم تا بتوایم ضمن كسب آمادگی لازم برای مقابله با بحران، اولویت بندی اجزاء شبكه را از نظر بازسازی تعیین نماییم.در این سمینار به ارزیابی عملكرد شبكه حمل و نقل برای انجام سفره های امدادی بعد از بروز زلزله با توجه به عرضه و تقاضا پرداخته شده است روش ارائه شده دارای پنج مرحله است.ابتدا سناریو های مختلف زلزله تعین می گردد. سپس میزان آسیبهای احتمالی شبكه حمل و نقل و وضعیت مراكز امدادی (عرضه) و تعداد مجروحین (تقاضا) شبیه سازی می گردد. برای اینكار از نمونه سازی مونت كارلو و LHS و توابع خرابی اجزاء آسیب دیده شبكه بدست می آید در مرحله بعدی توزیع و تخصیص سفرها انجام میشود و سرانجام معیارهای ارزیابی شبكه، مانند زمان سفر برای هر سناریو برآورد می گردد. در این سمینار شبكه های مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است. به كمك این روش می توان ضمن ارزیابی شبكه حمل و نقل بعد از زلزله، به برآوردی از وضعیت بحران بعد از زلزله دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نموده و برای توسعه یا ایجاد دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نوده و برای توسعه یا ایجاد راههای جدید تصمیم گیری كرد. مراكز امدادی موجود را از نظر انجام تقویت اولیت بندی كرده و یا مراكز امدادی جدید را امكان یابی كرد، برای اولیت بندی كرده و یا مراكز امدادی جدید را مكان یابی كرد. برای مدیریت بحران و كنترل ترافیك پیشبینیها لازم انجام داده و تاثیر آنها را در عملكرد اجزاء شبكه حمل و نقل محاسبه كرد. این روش جدای از زلزله می تواند در مورد دیگری كه شبكه حمل و نقل اعم ا شهری یا منطقه ای در معرض آسیب و كاهش ظرفیتهای احتمالی قرای می گیرد. مانند بارش باران یا برف سنگین و بروز تصادفات یا بمبارانهای هوائی مورد استفاده قرار گیرد.
بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گستردهای را بهمراه آورد. شكبه حمل و نقل برای نجات جان و مجروحین زلزله را ارائه سریع و خدمات درمانی به آنان ، نقش اساسی دراد. لذا از شبكه حمل و نقل بعنوان شریان حیاتی نامرده میشود. برای كاهش آسیبهای انسانی احتمالی زلزله در هر شهر یا منطقهای نیازمند به ارزیابی عملكرد شبكه حمل و نقل در پاسخگویی به تقاضا، برای سفرها ی امدادی بعد از زلزله می باشیم تا بتوایم ضمن كسب آمادگی لازم برای مقابله با بحران، اولویت بندی اجزاء شبكه را از نظر بازسازی تعیین نماییم.در این سمینار به ارزیابی عملكرد شبكه حمل و نقل برای انجام سفره های امدادی بعد از بروز زلزله با توجه به عرضه و تقاضا پرداخته شده است روش ارائه شده دارای پنج مرحله است.ابتدا سناریو های مختلف زلزله تعین می گردد. سپس میزان آسیبهای احتمالی شبكه حمل و نقل و وضعیت مراكز امدادی (عرضه) و تعداد مجروحین (تقاضا) شبیه سازی می گردد. برای اینكار از نمونه سازی مونت كارلو و LHS و توابع خرابی اجزاء آسیب دیده شبكه بدست می آید در مرحله بعدی توزیع و تخصیص سفرها انجام میشود و سرانجام معیارهای ارزیابی شبكه، مانند زمان سفر برای هر سناریو برآورد می گردد. در این سمینار شبكه های مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است. به كمك این روش می توان ضمن ارزیابی شبكه حمل و نقل بعد از زلزله، به برآوردی از وضعیت بحران بعد از زلزله دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نموده و برای توسعه یا ایجاد دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نوده و برای توسعه یا ایجاد راههای جدید تصمیم گیری كرد. مراكز امدادی موجود را از نظر انجام تقویت اولیت بندی كرده و یا مراكز امدادی جدید را امكان یابی كرد، برای اولیت بندی كرده و یا مراكز امدادی جدید را مكان یابی كرد. برای مدیریت بحران و كنترل ترافیك پیشبینیها لازم انجام داده و تاثیر آنها را در عملكرد اجزاء شبكه حمل و نقل محاسبه كرد. این روش جدای از زلزله می تواند در مورد دیگری كه شبكه حمل و نقل اعم ا شهری یا منطقه ای در معرض آسیب و كاهش ظرفیتهای احتمالی قرای می گیرد. مانند بارش باران یا برف سنگین و بروز تصادفات یا بمبارانهای هوائی مورد استفاده قرار گیرد.